Maniucha Bikont

Improwizacje poleskie to próba stworzenia wielopłaszczyznowej opowieści na bazie archaicznych pieśni zachodniego Polesia. Punktem wyjścia są jesienne, wiosenne, weselne, miłosne pieśni ze wsi Kurczyca pod Żytomierzem, zasłyszane opowieści, bajki zapisane w tych okolicach przez Oskara Kolberga. Technika śpiewu, ładunek emocjonalny zawarty w samym materiale muzycznym, ale też pamięć sytuacji, ludzi, przyrody, opowieści towarzyszących pieśniom są punktem wyjścia do wspólnego muzykowania. Opowieść snują wspólnie głos i kontrabas - jako równorzędni jej narratorzy. Kontrabas nie tylko towarzyszy, ale też samodzielnie opowiada, dialoguje z pieśniami i opowieściami. Głos i kontrabas stają się równoważnymi uczestnikami muzycznej sytuacji, ich role się przenikają, równoważą, wymieniają. W toku poszukiwań okazuje się, że muzyka wiejska i improwizowana to bliskie sobie języki, czy wręcz lokalne odmiany jednego języka. Spoiwem całości są wizualizacje - abstrakcyjne i konkretne, nieodłączny element opowieści. Twórcy koncertu spotkali się wcześniej – podczas wspólnej pracy z zespołem Hera, serii koncertów „Wolne Loty” w galerii Praca i w galerii CzarnManiucha Bikont – śpiewaczka, antropolożka kultury, uczestniczka badań terenowych w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Wokalistka zespołów „Dziczka”, „Z lasu”, „zespół śpiewaczy Ewy Grochowskiej”, “Niewte” oraz gościnnie „Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej”, „Gęsty Korzuch Kurzu”, „Prusinowski Trio”, „Bornus Consort” i innych. Gra na tubie i śpiewa w kapeli Tęgie Chłopy. Od 2008 roku uczestniczka projektów Jagny Knittel realizowanych na Polesiu. Kuratorka koncertów na festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata”. Członkini „Polskiego Seminarium Etnograficznego”, „Forum Muzyki Tradycyjnej”, stowarzyszenia „Panorama Kultur”, Stypendystka Ministra Kultury 2013. Doktorantka „Artes Liberales”.  Ksawery Wójciński Kontrabasista i kompozytor, ur. w 1983r. Wszechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną. Współpracował z takimi muzykami jak: Charles Gayle, Uri Caine, Mikołaj Trzaska, Michael Zerang, Satoko Fuji, Nicolle Mitchell, Tim Sparks, Klaus Kugel, Ken Vandermark, Mats Gustafsson, Gaba Kulka, Robert Rasz, Wacław Zimpel, Paweł Postaremczak, Raphael Rogiński, Robert Kusiołek, Krzysztof Dys, Szymon i Maurycy Wójcińscy. Współtworzył takie formacje jak legendarne Emergency i Hera. Koncertuje w kraju i za granicą. W 2014 roku nakładem wydawnictwa ForTune wydał solową płytę „The Soul”.

Improwizacje poleskie oparte są na materiale zebranym w latach 2008-2015 na ukraińskim Polesiu, należącym przed wojną do Rzecz Pospolitej. Pieśni pochodzą ze wsi Kurczyca, pod Nowgoradem Wołyńskim, w województwie Żytomierskim. Materiał, na którym pracują to pieśni obrędowe: wiosenne (wesnianki), letnie (petriwki, kupalskie, żniwne), zimowe (kolędy i szczedriwki), weselne oraz pieśni miłosne.